פינת חי טיפולית לילדים חולי סרטן
(מס' 118)

מחבר :
בלה גילוץ, ד"ר דוד גרין, לאה לנגזם, ד"ר דוד סנש
מועד פרסום :
10/2007
הורדה פינת חי טיפולית לילדים חולי סרטן (pdf)

התוכנית "פינת חי טיפולית, חינוכית ומרכז למידה חוויתי לילדים חולי סרטן" היא תוכנית המבוססת על יחסי הגומלין המיוחדים בין בעלי חיים לילדים כאמצעי לגיוס כוחות התמודדות עם מחלת הסרטן.

במסגרת תוכנית זו נבנתה פינת חי המזמנת מפגש של ילדים חולי סרטן עם עולם מושגים רחב הבא לידי ביטוי באמצעות בעלי חיים.

באכסניית "אורנית" המופעלת ומנוהלת ע"י אגודת "עזר מציון" הוקמה פינת החי ע"ש רינת ז"ל שנפטרה ממחלת הסרטן.

צוות "עזר מציון" באורנית פנו למחלקה למפעלים מיוחדים במוסד לביטוח לאומי בבקשה לסייע בהקמת פינת החי ובפיתוח מודל של תוכנית טיפולית.

המוסד לביטוח לאומי נענה לבקשה, ליווה את הפרויקט הן במענק כספי, הן במעורבות בהחלטות והן במחקר.

מטרת המחקר הייתה להעריך את המידה בה מודל העבודה בפינת החי מהווה גורם מסייע לטיפוח כוחות ההתמודדות של ילדים חולי סרטן ומשפחותיהם עם המחלה.

מנתוני המחקר התקבלה תמונה חדשנית המציגה את הפעילות בפינת החי כגורמת להרגשת "ביטחון עצמי" אצל הילדים החולים. הרגשת ביטחון עצמי מהווה גורם מרכזי בביסוס החוסן הנפשי בהתמודדות של הילדים עם מחלת הסרטן.

כמו-כן, נמצא כי צוות המדריכים והקשר שלהם עם הילדים ועם כל הגורמים המעורבים מהווה גורם משמעותי, תומך ומגשר המאפשר גיוס כוחות וחזרה לנורמליזציה.

"פינת החי" משמשת כאמצעי מתווך בין הילד החולה לבין גורמי ההתמודדות שלו עם המחלה.

במחקר צוינו במיוחד: רוגע, הסחת הדעת ועמדה של קבלה מוחלטת ובלתי שיפוטית מצד בעל החיים כתורמים להתמודדות של הילדים עם המחלה ולהרגשת ערך, משמעות ושייכות.

על פי ממצאי המחקר הושגו מטרות התוכנית הטיפולית.

התפתח מודל עבודה אשר במרכזו עומד הילד והצרכים המיוחדים שלו ושל בני משפחתו במהלך המחלה.

תהליך ההפעלה של התוכנית שגובשה דרש פתיחות, יוזמה, רגישות וגמישות של צוות המדריכים וצוות ההיגוי.

עוצבה תוכנית עבודה עם הילדים ב-3 מישורים:

1. מישור ספונטני לפיו ילד מגיע ללא הודעה מראש ומופעל ע"י הצוות בהתאם למצבו ובחירתו

2. מישור פרטני לפיו נקבעת לילד תוכנית עבודה אישית מותאמת לצרכים המיוחדים שלו

3. מישור קבוצתי לפיו מתקיימות פעילויות בנושאים מוגדרים ובמועדים קבועים על פי תכנון של הצוות.

הצלחת התוכנית וגיבוש המודל של הרחבת "פינת החי" למרחב חינוכי המהווה "סביבה מאפשרת" להתמודדות של הילדים ומשפחותיהם עם מחלת הסרטן יכולים לשמש כאבן יסוד ומודל לחיקוי בפיתוח תוכניות מגוונות לאוכלוסיות אחרות עם צרכים מיוחדים.